"Han ansågs bara vara en skinnskalle - ja, till och med nazist - så han fick skylla sig själv."

Det har gått sju år sedan mordetDaniel Wretström idag. Sju hela år. På den tiden tycker man att mycket skulle ha hunnit förändrats. Men sanningen är, samhället står kvar i exakt samma svacka som tidigare. Ingenting har förmildrats, eller förbättrats. Nej, snarare upptrappats. Men det var inte det här jag skulle prata om. Jag ska inte blanda in politik i det här inlägget.

Jag skulle hålla mig till enbart Daniel idag. Daniel som person. Jag tycker att det är hemskt att minnet av honom, är som det är. Jag tycker att det är hemskt att folk uttrycker sig med ord som: "Han var nazist - han får skylla sig själv" eller "Ja, en nazist mindre". Är det inte samhället som säger att alla är lika värda? Vad gör att Daniel inte tillhör den karogerin? Vad gjorde hans liv annorlunda? Så vitt jag vet, gjorde Daniel inga grova fel som människa. Han gjorde ingenting alvarligare, än vad alla andra gör.

Om man läste om mordet på honom i tidningarna, stod han benämd som "skinskalle" och det stod klart och tydligt att han hamnat i ett dilemma med en tjej under hans sista timmar i livet. Ett dilemma som slutade med att Daniel slog flickan på kinden. Jag undar... Varför nämner man ens det i artikeln? Förmildrar det hans död? Gör det mordet mindre avskyvärt? Det är helt sjukt. Om Anna Lindh slagit till sin man, för ett dilemma mellan dem två, ett par timmar innan mordet på henne, skulle då Mijailo Mijailovics handling varit mindre avskyvärd? Jag fattar inte. Vad är skillnaden på dessa två individer? Varför berättas inte Daniels bortgång som något sorgligt, och fruktansvärt i tidningarna? Varför får han inte samma chans att briljera som någon annan? Han var också människa gott folk. Han var lika mycket människa som vem som helst. Vet ni det? Annars så ville jag bara upplysa er om det nu. För det känns som om man bortsett från det. Daniel var exakt lika älskvärd, som vem som helst. Ta in det i era huvuden. Han var ingen symbol för nazismen, han var en människa. En människa, som du och jag. Och det finns ingen, absolut ingen vettig förklaring till varför man inte ska minnas han som en person, istället för nazist.

Jag kännde inte alls Daniel som person. Hade aldrig träffat honom, eller hört talas om honom innan han blev brutalt mördad för sju år sedan. Så när jag fick höra om Daniel, och på en gång fick mötas av alla onödigt inmatade meningar om varför Daniel inte var som vilken människa som helst, förbisåg jag det hela. Tyckte inte att mordet var lika hemskt, som det skulle ha varit om det var en "oskyldig". Jag tror att många gör så. Katogriserar Daniel till en karogeri som han inte tillhör. Daniel var oskyldig. Han var inte hemsk, inte alls. Att medier försöka få honom att verka vara det, är däremot hemskt. Vem vill få en sådann dödsatrikell som Daniel fick? Där de ord som briljerar och tar plats är ord som "skinskalle" och "nazist". Och inte alls ord som "det är hemskt", eller "det ska aldrig få ske igen" osv. Jag menar, det är väl klart som tusan att det blir protester från dem som inser hur hemskt media tagit hand om mordet. Att salem-manifestationen skapats är inte alls konstigt, om man tänker så. Någon måste ju se till att skåpet står på rätt plats, och att Daniel får bli påminnd som den älskvärda, oskyldiga och goda människa som han var.

 
Vila i frid, Daniel. Det är du värd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0