Vänner

image268

Du hade alla egenskaper en sann vän skulle ha. Att jag inte har kvar dig vid min sida längre, är en smärta jag kommer behöva stå ut med i resten av mitt liv. Jag saknar dig!

Så vad är det bästa egenskaperna jag tycker en vän kan ha?
- Självförtroende. Och nu menar jag inte den sortens självförtreonde som får folk att tro att dem är snyggast, och bäst, inte alls.. Jag menar den sortens självförtroende som gör att man vågar stå för den man är. Jag beundrar alla människor som vågar sticka ut, för att vara sig själva. Och jag avgudar dem som ger upp allt i hela världen, för att visa exakt vem dem själva är. Dem som ratar alla moraler och normer om hur en människa ska vara, och bara går sin egen väg. Tänker på sitt eget sätt, och strävar efter att ingen ska få förändra dem, till något annt än det dem vill vara.

- Omtanke. En ganska självklar sak. För att jag ska kunna kalla någon en vän, måste jag veta att personen i fråga faktiskt bryr sig om att vara det till mig. Om du inte kallar mig en vän, nej, då kallar nog jag inte dig heller för det. Jag tror inte på obesvarad vänskap, liksom jag inte tror på obesvarad kärlek. Kanske är det något negativt. Vem vet. Men samtidigt, varför ösla energi på att fånga in någon i sitt liv, som egentligen inte vill vara där? För att en vänskap ska hålla behöver man tycka om och bry sig om varandra. Man måste visa omtanke och försöka förstå den andra, oavsett hur dum man tycker att den varit. Det finns alltid ett motiv, bakom ett vänskapsbrott. Varför då inte försöka hitta motivet först, innan man börjar leta anledningar till att hata den för det den gjort? Dömmer man någon för att vara dum, ja, då kanske personen i fråga i ställer känner att den kan vara dum. För att alla andra dömt dem så. Då kanske den lever upp till sin stämpel, inte sant?

- Tid. Jag har svårt för människor som inte prioterar in mig i sin almenacka, ursäkta, men sådan är jag bara helt enkelt. Och nej, misstolka mig inte, jag kräver inte att man ska träffa sina vänner flera gånger i veckan, eller ett x antal gånger i månaden. Inte alls. Ibland kanske man inte behöver ses på några månader, men vem har sagt att man måste bryta all kontakt tills man ses igen? Och vem är egentligen så upptagen att den inte kan skicka iväg ett sms, eller slå en pling till någon som betyder något för den?

- Uppriktighet, och bekräftelse i lagom mängd. Allt i en punkt. Det är helt enkelt inte bara i kärleken som man måste berätta för sin partner att den betyder något, eller att man uppskattar dens existens. Absolut inte. En vän kanske inte behöver visa en annan vän att den betyder något genom att köpa blommor och choklad, men kanske genom att fråga om den vill följa med på en fest för att man så gärna vill ha med den? Eller kanske genom att någongång säga tack för att den lyssnat på ett problem. Med uppriktighet menar jag också att man ska hålla en hemlighet, om någon säger att det är hemligt. Och man ska även våga säga till när man tycker att något är bra, eller dåligt. Oavsett sitation.

Japp. Så är det. Det är de bästa egenskaperna jag tycker en vän kan ha. Jag vågar inte påstå att jag följer alla, alla gånger, men det är dem kriterierna jag strävar efter att nå inom dem vänskaperna jag har!

Kommentarer
Postat av: Milla

Alskling, du ska fa all tid i varlden nar ja kommer hem! Jag alskar dig min bastaste van!!

2007-10-23 @ 18:13:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0