Politiska åsikter.

Det finns frågor som har så komplexa och diffusa svar att ingen kan berätta vad som egentligen är rätt och fel. Frågor som endast har teorier som svar. De allra flesta sådanna frågor rör politik. De rör frågeställningar om hur ett land borde styras, hur det borde bebyggas, vilka som borde vara där, etc. Att diskutera dessa frågor är grunden för ett fungerande samhälle, men även skräcken för det. Att hitta folk med likadana åsikter är farligt. Gruppbildning skapas och som alla vet kan en grupp arbeta mycket mer effektfullt. Både för att dem blir starkare och för att dem blir lättare hörda och stöttade.

Det finns en god tanke bakom alla grenar inom politiken. Alla har en grundtanke att göra världen bättre, fast med olika vägar att ta sig fram. Alla dessa grenar har sedan en varsin syndabock som dem kastar allt skit på. Nazister kastar sitt till mesta del på invandrare, kommunister på samhällets inlärda klass-system, osv. Vad som är rätt och fel går inte att svara på. Varenda människa svarar nog olika på den frågan. De lite mindre extrema politiska grupperna, vad klagar dem på? Jo, på det allra mesta där med, på dem extrema, på personer, på nästan allt. Det skrivs inte lika mycket om det bara.

Många blandar även in religioner i politiken. Det är både rätt och fel gjort. En tro kan styra människor och det är en självklarhet att en tro får oss att handla olika och vilja olika, men... det är ganska diffust. Enligt min personliga åsikt är allting som rör religion diffust. Enligt mig är det bara skit. Något som förkastar världen lite extra. Något som skapar lite mer hat och krig. Tro gör vi alla, men varför ska man rätta sig efter något man inte vet existerar? Men ja, det kanske bara är jag som tycker religion bara skapar mer konflikter. (och troligen kommer detta uttalande också skapa konflikter). Men alla har rätt till sin åsikt. Jag kräver inte att någon ska tycka likadant.

Jag respekterar dock människor som har en tro. Argumenterar inte med dem. Det tillhör en själv hur man väljer att leva sitt liv, men i mitt drömtänkande... där, där existerar inga religioner. Där lever vi gemensamt. Vet ni varför? Jo, för ju mer religioner vi har som folk kan sympatisera till, ju fler etniska grupper skapar vi, och ju mer man sympatiserar till en grupp, ju mer respekt försvinner för omvärlden. Vilket leder till ännu mer konflikter. (ser ni vad jag menar med att religion skapar konflikter?) Detta är bara en del.

Back to subject. Politik. Politik som den bör vara enligt mig. För att vara helt ärligt, det finns inget politiskt parti jag känner att jag sympatiserar tillräckligt till för att vilja rösta på det i nästa val. Nej, faktiskt inte. Detta är också ett problem enligt mig. Man röstar på det parti man anser har flest rätt i flest frågor, inte det parti man tror har rätt gällande allt. Ett sådant parti finns nog för väldigt få. För mig är det ännu mer komplext. Jag sympatiserar till många idéer, ser mycket gott i många, men vill blanda åsikter från alla existerande partier.

Jag ser inte ett fungerande samhälle där flera etniska grupper lever gemensamt, men inte heller ett samhälle utan etniska grupper. Nej, enligt mig finns det inget sätt att göra världen perfekt. Hat kommer alltid att finnas. Hat mot människor som tycker fel, mot ursprung, mot religion, mot allt. Hur skulle man möjligen kunna bota det?

Oj. åsikter rasar.. Jag minns inte ens vad jag ville komma fram till. Kanske att politiken är en fråga till för att diskuteras i en oändlighet. Något som gör världen både bättre och sämre. Något som är så diffust att det inte ens borde få kallas diffust.


Kommentarer
Postat av: Milla

oj du har verkligen många åsikter älskling. :)

2008-03-02 @ 21:19:44
URL: http://millizans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0